Polityka Compliance w Selgros
Zgodność z przepisami prawa oznacza, że firma i jej Pracownicy przestrzegają obowiązujących zasad i przepisów, jak i wytycznych uprawnionych organów oraz wewnętrznych uregulowań Firmy.
W przestrzeganiu tych zasad i przepisów pomaga szereg narzędzi i procesów, które Firma wdrożyła i stosuje. Ich celem jest zapewnienie możliwości wczesnego wykrywania, wyjaśniania lub zapobiegania nieprawidłowościom lub naruszeniom.
System Compliance składa się z 3 filarów:
1. Zapobieganie
2. Rozpoznawanie
3. Reagowanie
Dzięki tym filarom tworzymy spójny fundament, na którym budujemy pewność że nasza działalność jest zgodna z prawem i wartościami firmy
Zapobieganie
Pierwszym filarem naszego systemu zarządzania zgodnością jest zapobieganie. Dajemy naszym Pracownikom wskazówki, jak postępować w kwestiach zawiązanych ze zgodnością z przepisami wspierając ich w ten sposób w codziennej pracy.
Podstawą każdego programu zgodności jest identyfikacja kluczowych regulacji prawnych, których nieprzestrzeganie może mieć znaczące skutki finansowe lub reputacyjne.
Zasady i procedury
Kodeks postepowania daje pracownikom wskazówki w zakresie obowiązujących zasad prawnych i etycznych oraz jest wyrazem odpowiedzialności wobec naszych klientów, partnerów biznesowych i Pracowników.
Pracownicy są regularnie szkoleni w zakresie zagadnień związanych z przestrzeganiem przepisów.
Szczególny nacisk kładziemy na takie obszary, jak walka z korupcją, egzekwowanie prawa antymonopolowego i zapobieganie przestępstwom.
Rozpoznawanie
Wykrywanie zachowań niezgodnych z prawem to drugi filar naszego systemu zgodności.
Kiedy zewnętrzny lub wewnętrzny sygnalista zgłasza nieprawidłowości w firmie, nazywa się to „whistleblowingiem”.
Każde zgłoszenie może odnosić się do przesłanek i uzasadnionych podejrzeń dotyczących faktycznych lub potencjalnych naruszeń, które już zostały popełnione lub które mogą mieć miejsce.
System zgłaszania naruszeń umożliwia wykrywanie potencjalnych nieprawidłowości oraz do przetwarzania wszelkiego rodzaju zgłoszeń w przejrzysty sposób.
Dzięki temu Firma może rozpocząć i zrealizować odpowiednie działania następcze.
Reagowanie
Wykryte naruszenia powinny być oceniane pod kątem możliwych konsekwencji, a ewentualne środki poprawy systemu zgodności powinny zostać natychmiast zastosowane.
Konsekwentne karanie naruszeń stanowi ważny znak wiarygodności systemu compliance.
Uzyskane informacje są wykorzystywane do optymalizacji systemu zgodności, a zidentyfikowane słabe punkty są eliminowane.
Dzięki temu ważne wnioski wyciągnięte z wykrytych nieprawidłowości pozwalają w sposób ciągły korygować i udoskonalać system compliance w Firmie.
Dział Compliance jest do dyspozycji pracowników i interesariuszy we wszystkich kwestiach związanych z Polityką Compliance.